Moeten we onze Fitbit data verkopen aan zorgverzekeraars?


Tieme Goedendorp

Je hoort tegenwoordig steeds vaker dat je data verkocht wordt. Denk bijvoorbeeld aan Facebook die je data verkoopt zodat adverteerders gerichter kunnen verkopen. In de basis is dit een goed idee, je krijgt alleen reclames te zien die wellicht interessant voor jou als individu zijn. Alleen helaas blijft het niet altijd zo simpel. Als een bedrijf mag beslissen wat iemand wel en niet te zien krijgt, dan kan dit bedrijf ook die persoons mening onbewust beïnvloeden. Hiernaast weet je ook niet hoeveel van jouw persoonlijk gegevens verkocht worden en wat daar nu werkelijk mee gebeurt. Nu is de grote vraag. Kan je ook op een eerlijke manier ‘data verkopen’?

Fitbit data

Fitbit is een bedrijf dat smartwatches en fitness trackers maakt. De fitness trackers houd je stappen bij, je hartslag en je slaapritme. Deze krijg je terug in mooie dashboard waarin je overzichtelijk alle informatie te zien krijgt. Je kan deze informatie zelf interpreteren zoals je wilt, maar hier hoeft het natuurlijk niet bij te blijven! In samenwerking met een coach, een deskundige of misschien zelfs je zorgverzekeraar kan je deze data op vele manieren gebruiken.


Deze trends zie je meer en meer opkomen met andere smart watches. Horloges van Samsung en Apple hebben ook al dit soort ingebouwde functionaliteiten. Hierdoor wordt het monitoren van je gezondheid niet alleen iets voor mensen die daar actief mee bezig zijn, maar ook voor de gemiddelde mens.


Wees de ziekte voor

Een van de interessante toepassing van data is iets wat we ‘predictive maintenance’ noemen. Dit is een techniek die veel wordt gebruikt bij robots of lopende banden. Hierbij gebruik je de data van de robot om te voorspellen wanneer het kapot gaat. Als je dit correct kan voorspellen dan kan je onderhoud uitvoeren voordat de machine midden in de productie stopt en eventueel schade aanricht.


Dit kan ook gedaan worden voor mensen. Met behulp van je hartslag en/of de data van je slaapritme kan je meerdere ziektes en gezondheidsverschijnselen voorspellen. Dit kan natuurlijk in samenwerking met een coach of dokter, maar ook al door volledig zelflerende algoritmes. In deze vorm kan data gebruikt worden om een gezonder leven te leiden. Op het moment is het nog je eigen keuze of je jouw data op deze manier wilt gebruiken.


Krijg korting met je gezondheid

Het tweede fenomeen is korting of aanbiedingen door het aantonen van je gezondheid. Dit is iets wat je vooral terugziet bij zorgverzekeraars. Hierbij lijkt het ook op eerste instantie een win-win situatie. De data eigenaar krijgt korting op zijn of haar premie en de zorgverzekeraar heeft wat meer garantie dat de klant werkelijk gezond is. Alleen ook hier is het helaas niet allemaal zo zwart wit. Zorgverzekeraars gebruiken diverse algoritmes om deze data te verwerken en tot een uiteindelijk conclusies te komen. Deze algoritmes zullen bepalen hoe gezond iemand is, in wat voor categorie hij of zij past en uiteindelijk hoeveel premie die moet betalen. In onze geschiedenis hebben we al vaak algoritmes verkeerde aannames zien maken, dus moeten we onze data hier wel aan vertrouwen?


Buiten het vertrouwen van de algoritmes is er ook nog een vertrouwen in de verzekeraar nodig. Fitbits kunnen buiten je hartslag en slaapritme ook je locatie tracken. Dit is natuurlijk om je hartloop routes terug te kijken, maar deze data kan ook op vele andere manieren gebruikt worden. Met alle data van de fitbit kan je vreselijk veel over iemand te weten komen. Alleen al met iemands locatie en hartslag kan je patronen gaan leggen tussen waar iemand was en hoe hij of zij zich daarbij voelde. Dit is natuurlijk geen informatie die je zomaar wil delen.


Dus… Moet ik mijn data verkopen?

Zoals je kan zien kan je veel positiefs uit data halen, maar het komt wel met een risico. Hierom is het niet zo makkelijk te zeggen of we onze data moeten gaan verkopen aan zorgverzekeraars. Je moet rekening houden met wat er met de data gaat gebeuren, hoe beïnvloedt het jouw verzekering, gaat de verzekeraar veilig met de data om en wordt alleen het noodzakelijke gebruikt? De eerste stap die gezet moet worden is dat dit allemaal duidelijk is en de verzekeringen open kaart spelen, daarna kan je nadenken over werkelijk je data verkopen.