Context is alles


Simcha van Helvoort

Een valkuil binnen de data analyse is het puur vanuit gaan dat je data correct is en dat de conclusies die eruit haalt ook zullen kloppen. Dit is echter niet het geval. Een correlatie tussen bierconsumptie en aantal mensen dat oranje kleren draagt op straat betekent niet: hoe meer oranje er gedragen wordt, hoe meer bier er gedronken wordt. De context vertelt ons dat er misschien iets anders aan de hand is zoals koningsdag of de dag dat we ooit het WK voetbal winnen.

Nu is dit duidelijk omdat iedereen snapt dat oranje shirt onmogelijk invloed kan hebben op bierconsumptie, maar soms is deze situatie anders. Vertrekken mensen uit de stad omdat er weinig horecagelegenheden zijn, of zijn er weinig horecagelegenheden omdat mensen uit de stad vertrekken? Of misschien is er wel een derde factor waar nog niet aan gedacht is. 


Zowel het verhuizen van mensen naar een andere gemeente als de vermindering van bedrijfsvoering is een probleem voor een gemeente. Hoe je dit probleem als gemeente gaat oplossen ligt aan de oorzaak natuurlijk. Dat vereist domeinkennis van mensen die veel ervaring hebben binnen dit domein. Daarom worden de conclusies uit de data altijd teruggekoppeld naar de domeinexperts.


We vinden het natuurlijk belangrijk dat we correcte conclusies trekken uit de data. Daarom zijn wij gaan samenwerken met Invisor. Invisor is een expert in ruimtelijke ordening. Met hun kennis en kritische blik analyseren zij  o.a. de woningmarkt, leefbaarheid en mobiliteit van de steden. Met deze ervaring zijn zij de domeinexpert die Tau Omega nodig heeft. Door Tau Omega's kennis over data samen te koppelen met de expertise van Invisor zorgen we ervoor dat alles uit de data gehaald wordt.